Tun Mahathir perli kuasa besar dunia di Perhimpunan Agung PBB - MulaBaru.com - Membina Malaysia Baharu

MulaBaru.com - Membina Malaysia Baharu

Politik, Ekonomi, Isu Terkini dan Viral, Insurans, Pekerjaan, Kewangan dan Maklumat Pelancongan di Malaysia.

Full Width Home Advertisement

Post Page Advertisement [Top]



Teks Penuh Ucapan


YAB PERDANA MENTERI MALAYSIA
TUN DR MAHATHIR BIN MOHAMAD
PADA PERBINCANGAN UMUM SESI 73
PERHIMPUNAN AGUNG PERTUBUHAN BANGSA-BANGSA BERSATU (UNGA)

28 SEPTEMBER 2018, NEW YORK
***********************************


Madam Presiden,

Saya ingin menyertai orang lain untuk mengucapkan tahniah kepada anda pada pilihan raya anda sebagai Presiden Sidang Umum Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNGA) yang ke-73.

Saya yakin dengan kebijaksanaan dan pengalaman anda yang luas; sesi ini akan mencapai matlamat tema untuk sesi ini. Saya memberi jaminan kepada anda sokongan dan kerjasama sepenuhnya ke arah mencapai matlamat mulia ini.

Izinkan saya juga memberi penghormatan kepada pendahulu anda, Tuan Yang Terutama Miroslav Lajcak, atas dedikasi dan pengawasannya dalam menyelesaikan tugas Sesi ke-72 Perhimpunan Agung.

Saya memuji Setiausaha Agung dan kakitangan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu atas usaha gigih mereka dalam mengendalikan dan menguruskan aktiviti PBB di seluruh dunia.

Khususnya, saya memberi penghormatan kepada ketua Kofi Annan, ketua Setiausaha Agung PBB ketujuh dari 1997 - 2006, yang sedihnya meninggal dunia pada bulan Ogos tahun ini. Malaysia mempunyai penglibatan yang positif dan aktif dengan PBB semasa tempohnya.


Madam Presiden,

Tema Sesi ke-73 Perhimpunan Agung ini, "Membuat Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersekutu Kepada Semua Orang: Kepimpinan Global dan Tanggungjawab Bersama untuk Masyarakat Damai, Keseimbangan dan Lestari" kekal sejajar dengan aspirasi bapa pendiri kita. Tema ini paling relevan dan tepat pada masanya. Ia amat penting dalam konteks Malaysia baru. Kerajaan baru Malaysia yang baru diberi kuasa dengan mandat yang kuat dari rakyatnya, komited untuk memastikan setiap rakyat Malaysia mempunyai bahagian yang saksama dalam kemakmuran dan kekayaan negara.

Malaysia baru muncul selepas Pilihan Raya Umum Ke-14 pada Mei tahun ini. Rakyat Malaysia memutuskan untuk menukar kerajaan mereka, yang berkuasa selama 61 tahun, iaitu, sejak kemerdekaan. Kami melakukan ini kerana kerajaan masa lalu yang segera terlibat dalam politik kebencian, ketaksuban ras dan agama, serta rasuah yang meluas. Proses perubahan telah dicapai secara demokrasi, tanpa keganasan atau kehilangan nyawa.

Rakyat Malaysia mahu Malaysia baru yang menegakkan prinsip keadilan, tadbir urus yang baik, integriti dan kedaulatan undang-undang. Mereka mahu Malaysia yang menjadi kawan kepada semua dan musuh yang tiada. Malaysia yang kekal neutral dan tidak selari. A Malaysia yang membenci dan membenci peperangan dan keganasan. Mereka juga mahu Malaysia yang akan berfikir tentang apa yang betul dan salah, tanpa rasa takut atau suka. Malaysia baru yang percaya dalam kerjasama berdasarkan saling menghormati, untuk keuntungan bersama. Malaysia baru yang menawarkan perkongsian berdasarkan falsafah kami 'makmur-mu-jiran'. Kami percaya kepada kebaikan kerjasama, bahawa jiran yang makmur dan stabil akan menyumbang kepada kemakmuran dan kestabilan kita sendiri.

Malaysia baru akan menyokong prinsip-prinsip yang dipromosikan oleh PBB dalam perbincangan antarabangsa kami. Ini termasuk prinsip kebenaran, hak asasi manusia, kedaulatan undang-undang, keadilan, keadilan, tanggungjawab dan akauntabiliti, serta kemapanan. Dalam konteks ini, kerajaan baru Malaysia telah berjanji untuk meratifikasi semua instrumen PBB teras yang berkaitan dengan perlindungan hak asasi manusia. Ia tidak akan mudah untuk kita kerana Malaysia adalah pelbagai etnik, berbilang bahasa, pelbagai budaya dan berbilang bahasa. Kami akan memberi ruang dan masa untuk semua untuk membincangkan dan membuat keputusan secara bebas berdasarkan demokrasi.


Madam Presiden,

Ketika saya terakhir bercakap di sini pada tahun 2003, saya mengeluh bagaimana dunia telah kehilangan jalannya. Saya merungut kenyataan bahawa negara-negara kecil terus berada pada rahmat yang berkuasa. Saya mendakwa keperluan untuk membangunkan dunia untuk mendorong pembaharuan, untuk meningkatkan pembangunan kapasiti dan mempelbagaikan ekonomi. Kita perlu mengekalkan kawalan nasib kita.

Tetapi hari ini, 15 tahun kemudian dunia tidak banyak berubah. Sekiranya dunia jauh lebih buruk daripada 15 tahun lalu. Hari ini dunia berada dalam keadaan gejolak dari segi ekonomi, sosial dan politik.

Terdapat perang perdagangan yang berlaku di antara dua ekonomi yang paling berkuasa. Dan seluruh dunia merasakan kesakitan.

Nilai-nilai sosial yang baru melemahkan kestabilan negara dan rakyatnya. Kebebasan telah membawa kepada penolakan konsep perkahwinan dan keluarga, kod moral, rasa hormat dll.

Tetapi pergolakan yang lebih buruk berada di arena politik. Kita melihat perbuatan keganasan di mana-mana. Orang mengikat bom ke badan mereka dan meniup diri di tempat-tempat yang sesak. Lori digerakkan ke dalam kumpulan bercuti. Perang berperang dan orang dipenggal kepala dengan pisau pendek. Kisah kejam disiarkan ke dunia secara langsung. Massa orang berisiko hidup mereka untuk berhijrah hanya untuk ditolak suaka, tidur di tempat terbuka dan membeku hingga mati. Ribuan orang mati kelaparan dan puluhan ribu mati dalam wabak kolera.

Tiada siapa, tiada negara selamat. Pemeriksaan keselamatan pelancong kesulitan. Tiada cecair pada pesawat. Sangkaan sedikit pun membawa kepada penahanan dan persoalan yang tidak menyenangkan.

Untuk melawan "pengganas" semua jenis langkah keselamatan, semua jenis alat dan peralatan dikerahkan. Saudara lelaki sedang menonton. Tetapi tindakan keganasan berterusan.

Malaysia memerangi penyamun dan pengganas di kemerdekaan dan mengalahkan mereka. Kami menggunakan tentera. Tetapi di samping dan yang lebih penting kami berkempen untuk memenangi hati orang-orang ini.

Peperangan ini terhadap pengganas tidak akan berakhir sehinggalah penyebab utama ditemui dan dikeluarkan dan hati dan minda dimenangi.

Apakah sebab utama? Pada tahun 1948, tanah Palestin telah dirampas untuk membentuk keadaan Israel. Orang-orang Palestin dibunuh dan dipaksa meninggalkan tanah mereka. Rumah dan ladang mereka dirampas.

Mereka cuba melawan perang konvensional dengan bantuan daripada jiran simpatik. Rakan-rakan Israel memastikan percubaan ini gagal. Lebih banyak tanah Palestin telah dirampas. Dan pemukiman Israel dibina di atas tanah Palestin yang semakin banyak dan Palestin tidak dinafikan akses kepada penempatan-penempatan ini yang dibina di atas tanah mereka.

Palestin pada awalnya cuba untuk bertempur dengan katapel dan batu. Mereka ditembak dengan peluru hidup dan ditangkap. Beribu-ribu ditahan.

Frustrasi dan marah, tidak dapat melawan perang konvensional, rakyat Palestin menggunakan apa yang kita sebut keganasan.

Dunia tidak peduli walaupun Israel memecahkan undang-undang antarabangsa, merampas kapal yang membawa ubat-ubatan, makanan dan bahan binaan di perairan antarabangsa. Palestin melancarkan roket yang tidak berkesan yang tidak menyakitkan. Tindakan balas besar-besaran telah dipasang oleh Israel, meretas dan mengebom hospital, sekolah dan bangunan lain, membunuh orang awam yang tidak bersalah termasuk anak sekolah dan pesakit hospital. Dan banyak lagi.

Dunia memberi ganjaran kepada Israel, dengan sengaja memprovokasi Palestina dengan mengakui Yerusalem sebagai ibukota Israel.

Ia adalah kemarahan dan kekecewaan rakyat Palestin dan penyokong mereka yang menyebabkan mereka menggunakan apa yang kita sebut keganasan. Tetapi penting untuk mengakui bahawa apa-apa perbuatan yang menakutkan orang juga merupakan keganasan. Dan negara-negara yang menjatuhkan bom atau melancarkan roket yang membunuh dan membunuh orang yang tidak bersalah juga menakutkan orang. Ini juga merupakan tindakan keganasan.

Malaysia membenci keganasan. Kita akan memerangi mereka. Tetapi kami percaya bahawa satu-satunya cara untuk memerangi keganasan ialah menghapuskan punca itu. Biarkan rakyat Palestin kembali untuk menuntut semula tanah mereka. Marilah ada negeri Palestin. Biarlah keadilan dan peraturan. Berjuang dengan mereka tidak akan menghentikan keganasan. Dan tidak akan mengecewakan mereka berjaya.

Kita perlu mengingatkan diri kita bahawa Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, seperti Liga Bangsa-Bangsa sebelum ini, dikandung untuk maksud mulia untuk mengakhiri peperangan antara negara.

Perang adalah mengenai membunuh orang. Peperangan moden adalah mengenai pembunuhan beramai-ramai dan kemusnahan menyeluruh di seluruh negara. Negara-negara beradab menuntut mereka membenci apa-apa sebab. Apabila seorang lelaki membunuh, dia melakukan kejahatan pembunuhan. Dan hukuman untuk membunuh mungkin kematian.

Tetapi peperangan, kita semua tahu menggalakkan dan mengesahkan pembunuhan. Sesungguhnya pembunuhan dianggap mulia, dan pembunuh dianggap sebagai pahlawan. Mereka mendapat pingat yang terikat pada dada dan patung-patung yang didirikan demi nama mereka, mempunyai namanya disebut dalam buku sejarah.

Ada yang salah dengan cara pemikiran kita, dengan sistem nilai kita. Membunuh seorang lelaki, ia adalah pembunuhan, membunuh satu juta dan anda menjadi seorang pahlawan. Oleh itu, kita masih percaya bahawa konflik antara negara dapat diselesaikan dengan perang.

Dan kerana kita masih melakukan, kita mesti bersedia untuk peperangan. Pepatah lama mengatakan "berdamai, bersiap untuk berperang". Dan kita selama-lamanya bersedia untuk berperang, mencipta senjata yang lebih dan lebih merosakkan. Kami kini mempunyai bom nuklear, yang mampu memusnahkan seluruh bandar. Tetapi sekarang kita tahu bahawa radiasi yang berpunca daripada letupan akan memberi kesan walaupun negara menggunakan bom itu. Perang nuklear akan memusnahkan dunia.

Ketakutan ini menyebabkan negara-negara Eropah dan Amerika Utara mengekalkan keamanan selama lebih dari 70 tahun. Tetapi itu bukan untuk negara-negara lain. Perang di negara-negara lain boleh membantu hidup menguji senjata baru yang dicipta.

Dan jadi mereka menjualnya ke negara-negara berperang. Kami melihat senjata mereka dalam perang yang berjuang antara negara-negara kecil. Ini bukan peperangan dunia tetapi mereka tidak merosakkan. Beratus-ratus ribu orang telah dibunuh, negara-negara seluruh negara hancur dan negara-negara yang dipinggirkan kerana senjata baru yang hebat ini.

Tetapi peperangan ini memberikan dividen yang menarik kepada pengeluar senjata dan peniaga. Perniagaan senjata kini menjadi perniagaan terbesar di dunia. Mereka keuntungan tanpa malu dari kematian dan kerosakan yang menyebabkan mereka. Sesungguhnya, negara yang dipanggil damai sejahtera sering mempromosikan perniagaan yang memalukan ini.

Senjata hari ini menelan kos berjuta-juta. Jet pejuang menelan kos kira-kira 100 juta dolar. Dan memeliharanya puluhan juta. Tetapi negara-negara miskin dipujuk untuk membeli mereka walaupun mereka tidak mampu. Mereka diberitahu kepada jiran-jiran mereka atau musuh mereka mempunyai mereka. Adalah penting bahawa mereka juga mempunyai mereka.

Jadi, sementara orang-orang mereka kelaparan dan mengalami pelbagai jenis kekurangan, peratusan besar anggaran mereka diperuntukkan untuk pembelian senjata. Bahawa pembeli mereka mungkin tidak perlu menggunakannya mengganggu penjual tidak sama sekali.

Madam Presiden,

Di Myanmar, umat Islam di negara Rakhine sedang dibunuh, rumah mereka dibakar dan sejuta pelarian terpaksa melarikan diri, menenggelamkan di lautan yang tinggi, hidup di pondok sementara, tanpa air atau makanan, tanpa sanitasi yang paling primitif. Tetapi pihak berkuasa Myanmar termasuk Nobel Peace Laureate menafikan bahawa ini berlaku. Saya percaya tidak campur tangan dalam hal ehwal dalaman negara. Tetapi adakah pembunuhan dunia sedang dijalankan dan tidak melakukan apa-apa? Bangsa-bangsa adalah bebas. Tetapi adakah ini bermakna mereka mempunyai hak untuk membunuh orang sendiri, kerana mereka bebas?

Madam Presiden,

PERDAGANGAN

Sebaliknya, dari segi perdagangan, negara tidak lagi bebas. Perdagangan bebas bermakna tiada perlindungan oleh negara kecil industri anak mereka. Mereka mesti meninggalkan sekatan tarif dan membuka negara mereka untuk menyerang oleh produk orang kaya dan yang berkuasa. Namun, produk mudah golongan miskin tertakluk kepada halangan yang pandai supaya mereka tidak dapat menembusi pasar orang kaya. Minyak sawit Malaysia dilabelkan sebagai berbahaya kepada kesihatan dan estet-estet memusnahkan habitat haiwan. Produk makanan orang kaya mengisytiharkan bahawa mereka adalah minyak kelapa sawit. Sekarang diesel sawit dikutuk kerana mereka menghancurkan hutan dara. Orang-orang yang peduli ini lupa bahawa boikot mereka menghilangkan ratusan ribu orang dari pekerjaan dan kehidupan yang layak.

Kami di Malaysia menjaga alam sekitar. Sebanyak 48% negara kita masih hutan dara. Bolehkah pengkritik kami menuntut yang sama untuk negara mereka sendiri?

Madam Presiden,

Malaysia komited untuk pembangunan mampan. Kami telah mengambil langkah-langkah, sebagai contoh dalam meningkatkan kaedah pengeluaran untuk memastikan pengeluaran minyak kelapa sawit kami dapat bertahan. Menjelang Disember 2019, piawaian Minyak Sawit Mapan Malaysia (MSPO) akan menjadi mandatori. Ini akan memastikan bahawa setiap titisan minyak sawit yang dihasilkan di Malaysia akan disahkan lestari menjelang 2020.

Madam Presiden,

Di seluruh dunia, kita melihat trend berbahaya kepada nasionalisme yang kelihatan ke hadapan, daripada kerajaan yang pandering untuk populisme, berundur dari kerjasama antarabangsa dan mematikan sempadan mereka untuk pergerakan orang, barangan dan perkhidmatan yang bebas walaupun mereka bercakap tentang dunia tanpa sempadan, bebas perdagangan. Walaupun globalisasi sememangnya membawa kita beberapa manfaat, kesannya telah terbukti mengancam kemerdekaan negara-negara kecil. Kita tidak boleh bercakap atau bergerak tanpa menyuarakan suara dan pergerakan dan sering digunakan terhadap kita. Data mengenai semua orang ditangkap dan diperdagangkan oleh negara-negara yang berkuasa dan syarikat mereka.

Malaysia memuji PBB dalam usahanya untuk menamatkan kemiskinan, melindungi planet kita dan cuba memastikan semua orang menikmati keamanan dan kemakmuran. Tetapi saya ingin merujuk kepada keperluan untuk pembaharuan dalam organisasi. Lima negara berdasarkan kemenangan mereka 70 tahun lalu tidak dapat mendakwa mempunyai hak untuk memegang dunia untuk tebusan selama-lamanya. Mereka tidak boleh mengambil tanah tinggi moral, mengisytiharkan demokrasi dan perubahan rejim di negara-negara di dunia apabila mereka menafikan demokrasi dalam organisasi ini.

Saya telah mencadangkan supaya veto tidak hanya oleh seorang ahli tetap tetapi sekurang-kurangnya dua kuasa yang disokong oleh tiga anggota Majlis Keselamatan yang tidak tetap. Perhimpunan Agung kemudiannya kembali keputusan dengan majoriti mudah. Saya tidak akan mengatakan lebih lanjut.

Saya harus mengakui bahawa dunia tanpa PBB akan menjadi bencana. Kita memerlukan PBB, kita perlu mengekalkannya dengan dana yang mencukupi. Tiada siapa yang harus mengancamnya dengan kekurangan kewangan.

Madam Presiden,

Selepas 15 tahun dan pada 93, saya kembali ke podium ini dengan tugas berat untuk membawa suara dan harapan Malaysia yang baru ke pentas dunia. Rakyat Malaysia, berbangga dengan pencapaian demokrasi baru-baru ini, mempunyai harapan yang tinggi di seluruh dunia - kita akan melihat keamanan, kemajuan dan kemakmuran. Di dalam ini kita melihat ke arah PBB untuk mendengar permintaan kami.

Terima kasih, Madam Presiden.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tun Dr Mahathir Official YouTube Channel

Bottom Ad [Post Page]

| Designed by Hicore Solutions