10 Matlamat Hidup untuk Menginspirasi & Memulakan 2019 - MulaBaru.com - Membina Malaysia Baharu

MulaBaru.com - Membina Malaysia Baharu

Politik, Ekonomi, Isu Terkini dan Viral, Insurans, Pekerjaan, Kewangan dan Maklumat Pelancongan di Malaysia.

Full Width Home Advertisement

Post Page Advertisement [Top]

Ia adalah masa untuk visi tahun baru lagi! Apabila 2018 semakin hampir melabuh dan kita cuba mencerminkan apa yang telah kita capai, sudah tiba masanya untuk mula baru dan menanti tahun baru. Matlamat memberikan anda sesuatu untuk berusaha ke arahnya, menggalakkan anda untuk menjadi diri anda yang terbaik, dan memberikan anda arahan teratur dalam kehidupan seharian.

Dalam artikel ini, kita akan cuba melihat 10 matlamat hidup yang boleh dicapai untuk tahun 2019 yang semuanya memberi tumpuan kepada peningkatan dan pertumbuhan.


 
1. Menghadiri kursus pembangunan diri.

 
Selalunya matlamat kita untuk berkembang sebagai individu. Dan sebahagian daripada pertumbuhan itu adalah untuk terus belajar. Melabur dalam diri anda dengan mengambil kursus yang memberi tumpuan khusus kepada pertumbuhan peribadi. Ini boleh menjadi apa-apa daripada kepimpinan, public speaking, dan pembelajaran bahasa. Terdapat banyak pilihan!

 
2. Menghargai benda hidup.


Ada sesuatu yang sangat istimewa apabila dapat menjaga sesuatu yang hidup. Sekiranya anda tidak bersedia untuk berkomitmen untuk membela haiwan peliharaan maka menjaga tumbuh-tumbuhan terutama alam sekitar juga sudah memadai. Sama ada tumbuhan atau haiwan kesayangan, mereka akan bergantung kepada anda untuk memastikan mereka terus hidup.

Sekiranya tidak kelihatan binatang terbiar di jalanan sekitar kawasan anda, mungkin tawarkan diri untuk menjadi babysitter kepada keluarga atau rakan anda untuk melihat tahap kesabaran diri. Beberapa jam penjagaan bayi, memberi makan binatang, membersihkan kawasan rumah anak yatim atau orang tua, anda berjaya melatih diri anda untuk menjadi penyayang.


 
3. Membuka akaun pelaburan.

Awal tahun ini ketika tinjauan pembaca online di Malaysia, lebih daripada 70% darinya berkata ingin mempelajari lebih lanjut mengenai pelaburan. Melabur tidak begitu sukar kerana ia nampaknya, dan sememangnya sesuatu yang perlu anda lakukan!

Sekiranya anda gugup untuk membuka akaun pertama anda, cuba lihat perbandingan mengenai apa yang perlu anda ketahui mengenai pelaburan Islam. Semak ia di sini: https://www.imoney.my/fixed-deposit-islamic.



4. Lakukan "Cabaran Tidak Berbelanja".
 


Sangat mudah untuk membelanjakan wang tanpa menyedari, sama ada dalam akaun anda atau tidak. Apabila anda melihat kembali penyata kad kredit atau debit anda, tanyakan kepada diri sendiri berapa banyak perkara yang anda tidak perlu yang anda membelinya? Mungkin tidak semuanya.

Cabaran tidak berbelanja bagus kerana ia membuat kita lebih berhati-hati tentang pembelian kita. Kadang-kadang merasakan diri memerlukan sepasang kasut baru ketika berjalan melepasi kedai kasut. Tanam dalam diri bahawa tidak memerlukan produk-produk yang sedang hangat, tidak peduli betapa cantiknya ia kelihatan dalam talian.

Cabaran tidak berbelanja memotong semua perbelanjaan yang tidak penting selama sebulan. Kita hidup dalam masyarakat konsumerisme yang menggalakkan kita berbelanja untuk perkara-perkara yang tidak kita mahukan atau perlu. Ia mengenai menangguhkan pembelian dan pembelian yang tidak penting untuk menunjukkan diri anda bahawa anda boleh hidup tanpanya.




5. Menderma secara kerap kepada sebab yang anda ambil perhatian.


kcpbantu.org

Sama ada wang, masa atau kemahiran anda, buatlah tahun ini dengan membenamkan diri dengan social cause yang dekat dengan hati anda.

Ini boleh menjadi sebab yang hampir dengan isu politik. Ia mungkin berkaitan dengan isu kesihatan atau tempat ibadah. Sekiranya ini sesuatu yang penting kepada anda, perkara terbaik yang boleh anda lakukan adalah menyokong sebab dalam apa juga yang anda boleh! Antara portal online yang boleh anda menderma kepada individu atau badan yang memerlukan bantuan ialah kcpbantu.org.




6. Kurangkan masa menatap skrin telefon, komputer setiap hari.

  

Sejak Apple menambah ciri "Masa Skrin", cubalah untuk menjadi lebih sedar tentang masa skrin anda. Kurangkan melihat telefon sepanjang hari.
 

Purata waktu harian di atas talian rakyat Malaysia ialah 4 jam sehari atau 28 jam seminggu. Itu lebih dari satu hari seminggu menghabiskan masa melihat telefon. Dan kebanyakan masa itu dibelanjakan untuk media sosial.

Diakui terdapat penggunaan yang berguna dan bijak untuk telefon anda seperti aplikasi kecergasan dan podcast, tetapi untuk menghabiskan banyak masa di media sosial setiap minggu adalah tidak perlu terutama untuk melihat gambar-gambar dan video-video orang lain di Instagram. Dan banyak dari kita melakukan perkara yang sama. Semoga menjelang akhir tahun 2019, penggunaan telefon dapat dikurangkan separuh dari tahun 2018.





7. Simpan 5% lebih banyak wang berbanding tahun lepas.

  

Melebihi anggaran anda, bagaimana anda lakukan tahun lepas? Kami percaya bahawa anda harus sentiasa menetapkan matlamat kewangan untuk diri sendiri, tidak kira berapa banyak wang yang anda buat atau jumlah hutang yang anda miliki. Berbanding dengan matlamat tahun lalu, bagaimana anda menumpuk ke matlamat simpanan anda? Sama ada anda bertemu dengan matlamat itu atau tidak, ambil nombor yang anda lakukan dan simpan lima peratus. Itulah matlamat simpanan yang realistis untuk tahun ini.

Pergi ke anggaran anda dan lihat bagaimana anda boleh mengurangkan kos untuk mencapai matlamat anda. Ia mungkin tidak begitu sukar kerana anda fikir ia akan menjadi!


 

8. Minum sekurang-kurangnya 2L air sehari.

  

Kita menjadi salah seorang dari mereka yang bernasib baik jika minum satu gelas air kosong setiap hari. Jadi jika itu di mana anda berada sekarang, anda benar-benar perlu melakukan ini.
 

Anda perlu menjadi mesin minum air kosong dan mesin yang terhidrasi dengan baik. Anda perlu mengambil ini dengan sangat serius kerana ia benar-benar membantu dari segi kesihatan. Jadikan ia perjuangan utama kerana ia ternyata, tidak begitu sukar sama sekali.

Mulakan dengan membeli sebotol air 1L dan komited untuk mengosongkannya sekurang-kurangnya 2x sehari. Beberapa hari lebih sukar daripada yang lain bergantung apa yang berlaku, tetapi secara keseluruhannya lebih mudah daripada yang diharapkan. Isikannya, bawa bersama dengan anda, tanpa menghiraukannya, dan anda akan meneruskannya seperti normal.


9. Baca sebuah buku setiap bulan (12 buku setahun).

Sekiranya satu buku sebulan terlalu sukar untuk anda, tolonglah! Campurkan genre anda agar tetap menarik dan segar. Pilih sekurang-kurangnya satu daripada buku yang menakutkan anda.

Tip Pro: Untuk mendapatkan senarai buku menarik setiap bulan, sila ikuti pautan berikut:



10. Pergi ke suatu tempat yang anda tidak pernah pergi sebelum ini.


Perjalanan membuka minda kita kepada orang baru dan pengalaman baru. Baiknya, perkara-perkara ini memberikan kita perspektif baru tentang kehidupan dan dapat mengajar kita pelajaran berharga yang kita tidak akan pernah belajar jika terperap di suatu tempat.

Ia tidak perlu ke negara lain! Cuba pergi ke tempat baru di sekeliling anda! Sama ada ia sebuah bandar kecil yang beberapa ratus km jauhnya, sebuah negeri baru, atau hanya sebuah kedai runcit yang baru, ada banyak yang boleh dilihat dan dilakukan. Bonus besar jika anda catatkan diari jurnal perjalanan!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tun Dr Mahathir Official YouTube Channel

Bottom Ad [Post Page]

| Designed by Hicore Solutions