PayPal Mafia: Usahawan 'Gangster' Paling Berpengaruh di Silicon Valley - MulaBaru.com - Membina Malaysia Baharu

MulaBaru.com - Membina Malaysia Baharu

Politik, Ekonomi, Isu Terkini dan Viral, Insurans, Pekerjaan, Kewangan dan Maklumat Pelancongan di Malaysia.

Full Width Home Advertisement

Post Page Advertisement [Top]


"PayPal Mafia" adalah sekumpulan pengasas dan pekerja PayPal yang telah menubuhkan dan membangunkan syarikat teknologi yang berjaya dan berpengaruh seperti Tesla, SpaceX, LinkedIn, Palantir Technologies, YouTube, Yelp, dan Yammer. Kebanyakan ahli-ahli telah menghadiri Stanford University atau Wharton Business School pada suatu ketika dalam pelajaran mereka. Enam ahli, Elon Musk, Peter Thiel, Reid Hoffman, Luke Nosek, Ken Howery, dan Keith Rabois, telah menjadi bilionair.


Sejarah

Pada asalnya, PayPal adalah perkhidmatan pemindahan wang atas talian yang ditawarkan oleh syarikat yang bernama Confinity yang telah diperoleh oleh X.com pada tahun 1999. Kemudian X.com dinamakan semula PayPal dan dibeli oleh eBay pada tahun 2002. Pekerja PayPal yang asal mempunyai kesukaran menyesuaikan diri dengan budaya korporat eBay yang lebih tradisional dan dalam tempoh empat tahun semua tetapi 12 dari 50 orang pekerja pertama telah meninggalkan syarikat.

Mereka tetap terhubung sebagai kenalan sosial dan perniagaan, dan beberapa daripada mereka bekerjasama untuk membentuk syarikat-syarikat baru pada tahun-tahun berikutnya. Kumpulan alumni PayPal ini menjadi begitu produktif sehingga istilah PayPal Mafia dicipta. Istilah ini mendapat pendedahan yang lebih luas apabila artikel 2007 dalam majalah Fortune menggunakan frasa ini dalam tajuk utama dan menampilkan foto bekas pekerja PayPal dalam pakaian gangster.


Legasi

Mafia PayPal kadangkala dikreditkan dengan menginspirasi kemunculan semula syarikat internet yang menumpukan pengguna selepas dot-com bust tahun 2001. Fenomena PayPal Mafia telah dibandingkan dengan penubuhan Intel pada akhir 1960-an oleh para jurutera yang sebelum ini mengasaskan Fairchild Semiconductor selepas meninggalkan Shockley Semiconductor. Mereka dibincangkan dalam buku wartawan Sarah Lacy "Once You're Lucky, Twice You're Good". Menurut Lacy, proses pemilihan dan pembelajaran teknikal di PayPal memainkan peranan, tetapi faktor utama di sebalik kejayaan masa depan mereka adalah keyakinan yang mereka raih di sana.

Kejayaan mereka telah dikaitkan dengan masa belia mereka; infrastruktur fizikal, kebudayaan, dan ekonomi Silicon Valley; dan kepelbagaian set kemahiran mereka. Pengasas PayPal menggalakkan bon sosial yang ketat di kalangan pekerjanya, dan ramai yang terus percaya dan menyokong satu sama lain selepas meninggalkan PayPal. Persekitaran yang sangat berdaya saing dan perjuangan bersama untuk mengekalkan pengasas syarikat walaupun banyak halangan juga menyumbang kepada persahabatan yang kuat dan berkekalan di kalangan bekas pekerja.


Pie chart: Ahli PayPal Mafia dan syarikat-syarikat yang mereka tubuhkan.

Individu yang media merujuk sebagai anggota PayPal Mafia termasuk:
  • Elon Musk, ahli PayPal Mafia paling berpangaruh adalah pengasas X.com yang mengambilalih Confinity dan kemudian menjadi PayPal. Musk kemudiannya mengasaskan Tesla, SpaceX, OpenAI dan Boring Company.
  • Peter Thiel, pengasas PayPal dan bekas ketua pegawai eksekutif yang kadang-kadang disebut sebagai "don".
  • Max Levchin, pengasas dan ketua pegawai teknologi di PayPal kadangkala dikenali sebagai "consigliere".
  • David O. Sacks, bekas COP PayPal yang kemudiannya mengasaskan Geni.com dan Yammer.
  • Scott Banister, bekas ahli Lembaga Ironport CTO dan PayPal.
  • Roelof Botha, bekas CFO PayPal yang kemudiannya menjadi rakan kongsi syarikat modal teroka Sequoia Capital.
  • Steve Chen, bekas jurutera PayPal yang mendirikan YouTube.
  • David Gausebeck, bekas Arkitek Teknikal PayPal, pencipta bersama ujian Gausebeck-Levchin, pengasas bersama Matterport Inc., syarikat pemodelan 3-D digital.
  • Reid Hoffman, bekas naib presiden eksekutif yang kemudiannya mengasaskan LinkedIn dan menjadi pelabur awal di Facebook, Aviary, Friendster, Six Apart, Zynga, IronPort, Flickr, Digg, Grockit, Ping.fm, Nanosolar, Care.com, Knewton , Kongregate, Last.fm, Ning, dan Technorati.
  • Ken Howery, bekas Ketua Pegawai Kewangan PayPal yang menjadi rakan kongsi di Founders Fund.
  • Chad Hurley, bekas pereka laman web PayPal yang mendirikan YouTube.
  • Eric M. Jackson, yang menulis buku The PayPal Wars dan menjadi ketua pegawai eksekutif WND Books dan mengasaskan CapLinked.
  • Jawed Karim, bekas jurutera PayPal yang mengasaskan YouTube.
  • Rod D. Martin, bekas penasihat khusus kepada CEO Peter Thiel yang 10X Capital mengambil alih Galectin Therapeutics pada tahun 2009 dan yang mengasaskan Advanced Search Laboratories pada tahun 2012.
  • Dave McClure, bekas pengarah pemasaran PayPal, pelabur angel untuk memulakan syarikat dan pengasas 500 Startups yang telah melanda 500+ pelaburan.
  • Andrew McCormack, pengasas bersama Valar Ventures.
  • Luke Nosek, pengasas bersama PayPal dan bekas naib presiden pemasaran dan strategi, menjadi rakan kongsi di Dana Pengasas dengan Peter Thiel dan Ken Howery.
  • Jason Portnoy, bekas naib presiden perancangan kewangan dan analisis yang kemudiannya menjadi CFO di Clarium Capital Peter Thiel, CFO di Palantir Technologies, dan rakan pengasas di Capital Subtraction.
  • Keith Rabois, bekas eksekutif di PayPal yang kemudiannya bekerja di LinkedIn, Slide, Square, dan sekarang Khosla Ventures, dan secara peribadi melabur dalam Tokbox, Xoom, Slide, LinkedIn, Geni, Room 9 Entertainment, YouTube, dan Yelp.
  • Jack Selby, bekas naib presiden pembangunan korporat dan antarabangsa di PayPal yang mengasaskan Clarium Capital dengan Peter Thiel, kemudian menjadi pengarah urusan Grandmaster Capital Management.
  • Premal Shah, bekas pengurus produk di PayPal, menjadi presiden Kiva.org.
  • Russel Simmons, bekas jurutera PayPal yang mengasaskan Yelp Inc.
  • Jeremy Stoppelman, bekas naib presiden teknologi di PayPal yang kemudiannya mengasaskan Yelp, Inc.
  • Yishan Wong, bekas pengurus kejuruteraan di PayPal, kemudian bekerja di Facebook dan menjadi CEO Reddit.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tun Dr Mahathir Official YouTube Channel

Bottom Ad [Post Page]

| Designed by Hicore Solutions