Arab Saudi saingi China dan Softbank dalam ambilalih syarikat teknologi penting dunia - MulaBaru.com - Membina Malaysia Baharu

MulaBaru.com - Membina Malaysia Baharu

Politik, Ekonomi, Isu Terkini dan Viral, Insurans, Pekerjaan, Kewangan dan Maklumat Pelancongan di Malaysia.

Full Width Home Advertisement

Post Page Advertisement [Top]

Putera raja Arab Saudi, Mohammed bin Salman merupakan watak paling berkuasa dalam kerajaan Saudi sekarang.

Arab Saudi adalah pelabur misteri yang menawarkan untuk membiayai perjanjian untuk mengambilalih Tesla menjadi persendirian, tulis Elon Musk dalam blog pagi Isnin. Tulisan itu meletakkan misteri yang telah mengucar-ngacirkan Wall Street dan media sejak Musk tweet pada Selasa lepas bahawa dia telah mendapat pembiayaan untuk pembelian.

"Menjelang hampir dua tahun, dana kekayaan negara Arab Saudi telah menghampiri saya beberapa kali mengenai pengambilan Tesla," tulis Musk dalam posnya pada hari Isnin. "Mereka pertama kali bertemu dengan saya pada awal tahun 2017 untuk menyatakan minat ini kerana keperluan penting untuk mempelbagaikan hasil selain minyak."

Bacaan lanjut

 
Ada masalah besar dengan rancangan Elon Musk untuk mengambil Tesla ke persendirian.
Pada akhir bulan Julai, Saudi membeli hampir lima peratus saham Tesla (memperoleh lebih daripada lima peratus akan mencetuskan keperluan penzahiran awam). Mereka kemudian bertemu dengan Musk pada 31 Julai dan mengulangi minat mereka untuk membiayai pembelian.


"Saya meninggalkan mesyuarat pada 31 Julai tanpa mempersoalkan bahawa perjanjian dengan dana Saudi boleh dimeterai," kata Musk. Dia kemudian bertemu dengan lembaga Tesla dan memberitahu mereka bahawa dia berminat menjadikan Tesla swasta.

Langkah seterusnya, Musk berkata, adalah untuk mendekati pemegang saham terbesar Tesla untuk melihat sama ada mereka berminat untuk terus memegang saham dalam Tesla yang baru, inkarnasi persendirian. Tetapi dia berpendapat bahawa semua pemegang saham berhak mengetahui mengenai cadangan itu pada masa yang sama - oleh itu tweetnya Selasa mengumumkan rancangannya untuk pergi secara peribadi. 



Perbincangan berterusan dalam beberapa minggu akan datang
 Namun, Musk belum bersedia menandatangani garis putus-putus dengan Saudi lagi. "Saya sedang mengadakan perbincangan dengan beberapa pelabur lain, yang merupakan sesuatu yang saya selalu merancang untuk melakukan kerana saya ingin Tesla terus mempunyai asas pelabur yang luas," tulis Musk.

Musk juga menyatakan bahawa ini tidak akan menjadi pembeli leverage, di mana pemerolehan itu sebahagian besarnya dibiayai dengan meminjam wang yang akan dibayar oleh Tesla kemudian. Sebaliknya, Saudi (atau sesiapa yang akhirnya membiayai perjanjian itu) akan membeli saham pada harga USD420 sesaham daripada pemegang saham sedia ada yang mahu cash-out-para pendana itu akan menjadi sebahagian daripada pemegang saham terbesar Tesla.


Jumlah pembelian Tesla akan menelan belanja lebih dari $ 80 bilion. Tetapi Musk berkata beliau berharap banyak pemegang saham utama Tesla akan memilih untuk kekal sebagai pemegang saham dalam syarikat swasta yang baru. Itu akan mengurangkan jumlah wang tunai yang diperlukan, kerana pembiayaan hanya diperlukan untuk membeli pemegang saham yang ingin cash-out.





Bacaan lanjut


 Tesla mencatatkan hampir tiga kali ganda pengeluaran Model 3 dari suku sebelumnya"Anggaran terbaik saya sekarang ialah kira-kira dua pertiga saham yang dimiliki oleh semua pelabur semasa akan melancarkan Tesla ke swasta," tulis Musk, yang menyatakan bahawa pembelian mungkin memerlukan antara $ 20 bilion dan $ 30 bilion tunai.Masih terdapat beberapa langkah ke depan sebelum sebarang perjanjian penswastaan boleh dimeterai. Musk sedang mengadakan perbincangan dengan calon pembiaya lain dan pemegang saham besar Tesla yang ada sekarang. Apabila perbincangan selesai, Musk akan membawa cadangan kepada lembaga Tesla. Sekiranya lembaga itu meluluskan perjanjian itu, ia akan pergi kepada undi pemegang saham. Jika pemegang saham juga meluluskan, maka setiap pemegang saham perlu membuat keputusan sama ada untuk mengambil $ 420 setiap saham secara tunai atau untuk menerima saham dalam Tesla yang baru.

Satu soalan blog post Musk adalah sama ada pemegang saham yang lebih kecil akan mempunyai peluang untuk memegang saham mereka-dan jika ya, bagaimana ia akan diluluskan di bawah undang-undang sekuriti AS. Suruhanjaya Sekuriti dan Bursa secara amnya tidak membenarkan syarikat swasta memiliki lebih daripada 2,000 pemegang saham, dan pakar meragui bahawa Musk dapat mencari cara untuk menerima pelaburan secara sah dari beribu-ribu pelabur kecil dalam syarikat swasta yang baru.


Musk boleh mengelakkan banyak kekeliruan dengan menjadi lebih khusus dalam tweet awalnya pada Selasa lalu. Jika tweet itu berkata "Dana kekayaan negara Arab Saudi telah menyatakan minat untuk membiayai perjanjian itu tetapi saya meneroka pilihan lain" dan bukannya "pembiayaan yang dijamin," ia akan menghalang hampir satu minggu spekulasi berleluasa-dan mungkin beberapa tindakan undang-undang.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tun Dr Mahathir Official YouTube Channel

Bottom Ad [Post Page]

| Designed by Hicore Solutions