SpaceX umum misi ke bulan - MulaBaru.com - Membina Malaysia Baharu

MulaBaru.com - Membina Malaysia Baharu

Politik, Ekonomi, Isu Terkini dan Viral, Insurans, Pekerjaan, Kewangan dan Maklumat Pelancongan di Malaysia.

Full Width Home Advertisement

Post Page Advertisement [Top]



SpaceX secara rasmi mengumumkan bahawa ia telah menandatangani dua penumpang awam untuk pelancaran BFR pertama ke Bulan, masa dan siapakah individu tersebut tidak dapat ditentukan.

Termasuk pengumuman itu adalah penyebaran imej yang muncul untuk memperlihatkan kapal angkasa BFS yang diperbaharui dengan tujuh enjin Raptor (varian paras laut) di sekitar bulan, disahkan oleh Ketua Pegawai Eksekutif Elon Musk dalam balasan Twitter untuk menandakan versi SpaceX roket generasi akan datang.




Hampir membayangi kontrak pelancongan lunar yang menarik di SpaceX, gambar yang disertakan dengan pengumuman rasmi memaparkan ruang angkasa BFR (BFS untuk jangka pendek) yang telah secara dramatik berlepas dari SpaceX menjadikan BFR dan BFS sejak akhir tahun 2017 dan awal tahun 2018. Terutama, delta sayap kapal angkasa telah dikeluarkan secara keseluruhannya, digantikan oleh susunan segitiga tiga sirip dan apa yang kelihatan sebagai barisan hadapan (permukaan kawalan yang paling biasa digunakan untuk meningkatkan kestabilan aerodinamik). Jarum-jaring yang jelas itu juga berpotensi bertindak sebagai semacam pendiri pada sirip grid yang terdapat pada kedua-dua penyokong BFR dan Falcon.

Rangka baru ini juga membayangkan penempatan semula logik kaki pendaratan kapal dari pod luaran ke hujung sayap barunya yang mungkin dimaksudkan untuk membolehkan BFS selamat mendarat menggunakan trio sayap ketika masih memelihara kestabilan aerodinamik yang wujud dari sayap delta BFR 2017.

Akhirnya, perubahan yang paling ketara ditemui di belakang kapal angkasa, di mana satu konfigurasi baru tujuh enjin Raptor - dengan semua penampilan versi enjin yang dioptimumkan untuk prestasi paras laut - dikelilingi oleh struktur misteri panel putih atau kelabu, mungkin bentuk pelindung haba atau mungkin sesuatu yang lain sepenuhnya. Kekurangan enjin Raptor yang dioptimumkan oleh vakum boleh dikatakan sebagai ciri yang paling menghairankan mengenai pengumuman yang tidak dijangka ini, sama ada menunjuk kepada beberapa jenis seni rekabina yang berani atau berlepas drastik dari reka bentuk roket tradisional, membatalkan muncung vakum berkembang untuk penyelesaian yang lebih eksotik.


Penumpang Misteri?

Musk juga menjawab secara kritikal terhadap Tweet yang menyiratkan dia mungkin penumpang misteri, menyiarkan emoji bendera Jepun yang mungkin merujuk ke arah pengasas Softbank Masayoshi Son sebagai calon utama untuk dilancarkan dalam program lunar ini. Melalui Dana  Softbank (SVF) yang berpengaruhnya, pada dasarnya wang berjumlah $ 100 bilion yang secara beransur-ansur dilaburkan dalam syarikat-syarikat dan idea-idea tertentu, Masayoshi Son telah menjadi kekuatan yang harus diperhitungkan dalam industri teknologi, dan dipercayai telah melaburkan jumlah mengejutkan $ 1.5 bilion sahaja dalam prospektif satelit satelit OneWeb.


Oleh itu, ia jauh dari hairanlah jika Masayoshi Son - yang membeli rumah berharga $120 juta di California pada tahun 2013 - telah memilih untuk membeli satu (atau mungkin satu-satunya) kerusi kapal pelancaran circumlunar penggalak BFR dan kapal angkasa SpaceX, yang membabitkan kos $150 juta untuk satu misi.

Lebih cenderung daripada tidak, pelancaran BFR ini dikatakan ialah sedikit pengubahsuaian daripada penerbangan ujian eksperimen yang sudah dirancang, satu yang SpaceX telah nampaknya menemui cara untuk menjana dana untuk program misi ke Marikh.
 
Masa akan menentukan, dan SpaceX merancang pengumuman lebih terperinci - dibuktikan oleh peristiwa livestream disiarkan di laman web syarikat - sekitar 18:00 PDT pada hari Isnin, 17 September. Dengan sedikit nasib, ini boleh menjadi yang dinyatakan Elon Musk dicampurkan dengan kontrak pelancaran pelancongan angkasa yang tidak dijangka.


Ikuti webcast live SpaceX yang akan berlangsung pada hari Isnin, 17 September 2018:

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tun Dr Mahathir Official YouTube Channel

Bottom Ad [Post Page]

| Designed by Hicore Solutions