Kapal mewah Equanimity dalam perjalanan ke Pelabuhan Klang - MulaBaru.com - Membina Malaysia Baharu

MulaBaru.com - Membina Malaysia Baharu

Politik, Ekonomi, Isu Terkini dan Viral, Insurans, Pekerjaan, Kewangan dan Maklumat Pelancongan di Malaysia.

Full Width Home Advertisement

Post Page Advertisement [Top]

Realtime tracking kapal Equanimity.

Kapal mewah Equanimity (gambar) dalam perjalanan selama 16-19 jam ke Port Klang dijangka tiba pada 3 petang esok.


KUALA LUMPUR: Kapal mewah Equanimity yang bernilai AS $ 250 juta (RM1bil), yang dikatakan milik ahli perniagaan Low Taek Jho, juga dikenali sebagai Jho Low, dijangka tiba di Pelabuhan Klang pada Selasa (7 Ogos). Seorang sumber berkata kapal itu menerima pelepasan pelabuhannya dari Jabatan Laut Batam pada pukul 2.30 petang Isnin (6 Ogos), yang menandakan pelabuhan seterusnya adalah Pelabuhan Klang, dan ditinggalkan pada pukul 4.45 petang.

Sumber berkata sekurang-kurangnya empat anggota polis Malaysia akan menemani kapal dan anak kapalnya ke Malaysia. "Kapal itu akan meninggalkan Batam petang ini setelah diserahkan kepada pegawai kanan marin Malaysia yang sudah berada di Batam untuk menerima kapal itu. Superyacht tiba di pulau Batam di Indonesia pada hari Isnin pagi. Ia sepatutnya menuju ke pelabuhan Batu Ampar tetapi telah dialihkan dan berlabuh di dekat rumah api Pulau Nong di pintu masuk Tering Bay sekitar jam 9.30 pagi.

Kapal layar itu berlayar dari pelabuhan Tanjung Benoa di Bali pada hari Khamis (2 Ogos). Equanimity telah dirampas di Bali pada bulan Februari atas permintaan pihak berkuasa AS sebagai sebahagian dari siasatan korupsi multi-bilion dolar yang dilancarkan oleh Jabatan Kehakiman (DoJ) yang berkaitan dengan 1MDB.

Bagaimanapun, keputusan mahkamah Jakarta pada April mengisytiharkan kapal layar tersebut dimansuhkan secara salah dan dibebaskan kepada pemiliknya selepas mereka mendapat tindakan mahkamah untuk mengisytiharkan penyitaan tersebut adalah haram. Tetapi kapal itu tidak dibenarkan meninggalkan pelabuhan Tanjung Benoa.

Pada bulan Julai, polis Indonesia merampas kapal layar tersebut selepas permintaan formal untuk bantuan undang-undang dari Amerika Syarikat. Reuters melaporkan keputusan kerajaan Indonesia untuk menyerahkan kapal layar itu kepada Malaysia dicapai berikutan permintaan peribadi yang dibuat oleh Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang melawat Indonesia pada bulan Jun.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tun Dr Mahathir Official YouTube Channel

Bottom Ad [Post Page]

| Designed by Hicore Solutions